Jolien Lauwens (34) is mede-zaakvoerder van Creative Finance, een boekhoudkantoor gespecialiseerd in creatieve ondernemingen. Samen met haar team en hond Suzy werkt ze vanuit The Co Lab in Mechelen.
Q: Stel jezelf en je onderneming voor.
A: Ik ben Jolien, woon in Mechelen en ben trotse dog mom van Suzy, mijn 5 jaar oude mini schnauzer. Ik ben samen met Benjamin Daemen zaakvoerder bij Creative Finance. Wij richten ons op creatieve ondernemingen, zoals fotografen, modeontwerpers en architecten. We bieden zowel klassieke boekhouding als proactieve begeleiding, specifiek gericht op de noden van creatieve ondernemers.
Q: Wat zijn je dagelijkse bezigheden?
A: Naast de klassieke boekhouding streven we ernaar een proactieve partner te zijn voor onze klanten. We merkten dat creatieve ondernemers zich vaak genegeerd voelden en niet de begeleiding en inzichten kregen die ze nodig hadden. Veel van onze medewerkers, alsook oprichter Benjamin en ikzelf komen uit de creatieve sector. Dankzij die achtergrond, begrijpen we de specifieke uitdagingen, kunnen we gerichte begeleiding en inzichten bieden, en kunnen we een klankbord zijn voor onze klanten.
Q: Hoe zie je de toekomst voor boekhoudkantoren?
A: De toekomst ligt in de adviserende rol. Automatisering en AI zullen boekhoudkundige taken overnemen, waardoor onze focus steeds meer zal verschuiven naar data-analyse en strategisch advies. We moeten kijken waar we de komende jaren nog waarde kunnen toevoegen. We proberen daar bij de eersten te zijn en zetten sterk in op data.
Q: Waar sta jij over vijf jaar als ondernemer?
A: Wij stellen ons constant de vraag wat de volgende stap zal zijn. En dat is belangrijk. Over vijf jaar hoop ik dat Creative Finance de go-to boekhouder is voor de creatieve sector in heel Vlaanderen. Daarnaast willen we een live dashboard ontwikkelen waar klanten in real-time hun financiële situatie kunnen monitoren.
“Wij stellen ons constant de vraag wat de volgende stap zal zijn. En dat is belangrijk.”
Q: Hoe ben je begonnen met ondernemen?
A: Na tien jaar als consultant, ben ik aan een modeopleiding in avondschool begonnen, als uitlaatklep na de werkweek. Van het één kwam het ander en ben ik in 2019 mijn eigen kledingmerk KSTMIZED gestart, geïnspireerd door mijn passie voor mode. Ik maakte unieke stukken van designer stoffenoverschotten en gerecycleerde kledingstukken. In juli 2023 kwam er een eind aan dit mooie verhaal, toen ik mama werd.
In 2020 ben ik bij Creative Finance gaan werken en uiteindelijk mede-zaakvoerder geworden. Ondernemen was geen bewuste keuze, maar groeide vanuit een behoefte aan creatieve uitlaatklep en werk-privé balans.
Q: Wat zijn de grootste uitdagingen als ondernemer?
A: De groei van ons team is momenteel een van de grootste uitdagingen. We zijn van 10 naar 20 medewerkers gegroeid, wat betekent dat mijn rol steeds meer richting HR en teamcoaching verschuift. Het creëren van een goede werkplek en het stellen van duidelijke verwachtingen zijn hierbij essentieel.
Q: Welke opportuniteiten zie je in het ondernemerschap?
A: Flexibiliteit is een groot voordeel. Als ondernemer kan je je eigen balans bepalen, zowel qua werkuren als qua verloning. Je hebt meer controle over je persoonlijke waarden en hoe je deze in je werk integreert.
“Als ondernemer heb je meer controle over je persoonlijke waarden
en hoe je deze in je werk integreert.”
Q: Die flexibiliteit komt ook terug in jullie workspace. Was dat een bewuste keuze?
A: We kwamen toevallig bij The Co Lab terecht, maar het klikte meteen. Kaat (Van den Broecke, van The Co Lab, nvdr) was al klant bij ons. Creative Finance zat initieel enkel in Gent en ik ben van Mechelen dus we hadden een werkplek nodig. De community en de open, transparante sfeer passen perfect bij ons. Ondertussen zijn veel mensen hier ook klant bij ons, en er zijn al heel wat samenwerkingen uit voortgekomen. Ons kent ons. En dat is eigenlijk een hele trouwe klantenbasis.
Q: Welke ondernemer inspireert je?
A: Ellen Sano, CEO van Yuki, is een inspiratiebron. Ze combineert succesvol haar rol als moeder (van 5 kinderen, nvdr) met haar carrière en persoonlijke passies.
Q: Welke tips heb je voor andere ondernemers?
A: Start vanuit je passie, maar zorg voor een goed financieel en ondernemingsplan. Dit is cruciaal om obstakels te overwinnen en richting te geven aan je onderneming. Zoek ook ondersteuning bij organisaties zoals Unizo of Voka en vraag (gratis) advies bij een boekhouder. Probeer je goed te omringen van bij de start.
Q Je geeft op het startersevent van 14 november een workshop over prijszetting. Kan je daar al kort iets over vertellen?
A Ik ga zeker dieper ingaan op technieken en methodes van hoe je je prijs kan bepalen. Er zijn verschillende factoren die je in acht moet nemen. Zo heb je je kosten, en de marge daarbovenop. Daarnaast doe je ook een concurrentieanalyse en waardebepaling.
Veel jongondernemers starten met werk voor vrienden. Wanneer ze dan opschalen naar werk voor echte (betalende) klanten, wordt vaak vergeten dat daar ook sterke contracten bij horen. Daarom benadruk ik het belang van goede contracten en algemene voorwaarden. Je hebt je prijs bepaald, maar wat is er nu juist inbegrepen en wat niet? Dat moet heel helder zijn van in het begin. Zo bespaar je onnodige stress en tijdverlies.