Leonie (24) en Jules (22) Borghs, een energiek broer-en-zus-duo, zijn de drijvende krachten achter een opvallend concept op de Vismarkt in Mechelen. Hun pop-up wijnbar Supermarket, waar natuurwijn en chips centraal staan, biedt een ontspannen sfeer waar niets moet en alles mag. Maar hoe kwamen ze tot dit concept en welke uitdagingen brachten hen hier? Voor jonge ondernemers en student-ondernemers is hun verhaal een bron van inspiratie.

De sprong naar ondernemerschap

Ondernemen zit in het bloed van de familie Borghs. Leonie en Jules groeiden op in een ondernemersfamilie, wat hen het zelfvertrouwen gaf om zelf de sprong te wagen. “Mijn moeder was de eerste die zei: ‘Spring maar, je hebt je eerste spaarcentjes verdiend, dus steek die in je onderneming. Maar wel op een slimme manier,'” vertelt Jules. Het idee voor hun pop-up wijnbar ontstond uit hun passie voor natuurwijn, een nicheproduct waarvoor ze vaak naar grotere steden zoals Antwerpen of Brussel moesten rijden.

Voor de jonge ondernemers was het essentieel om hun project kleinschalig en beheersbaar te houden. Ze delen het pand met een lunchbar, waardoor de kosten beperkt blijven. “Het was een goede opzet. De lunchbar sluit om 16 uur, wij openen dan. Je deelt alles door twee en zo is de stap om te beginnen veel kleiner,” legt Leonie uit. Bovendien zitten we op een toplocatie, op de Mechelse Vismarkt.

Leren door te doen

Net als veel jonge ondernemers leerden Leonie en Jules gaandeweg. Hoewel ze geen uitgebreide voorbereiding hadden, hebben ze al doende veel kennis opgedaan, vooral over hun nicheproduct. “De eerste keer dat je wijn gaat inkopen, ben je nog niet zelfverzekerd genoeg. Maar na de tweede keer denk je gewoon: we zijn al bezig, dus we kunnen beter zoveel mogelijk proberen en leren,” aldus Leonie.

Een andere belangrijke les was dat netwerken essentieel is voor succes. “90% van het werk als zelfstandige bestaat uit het opbouwen van een netwerk en connecties. Hoe vroeger je daarmee begint, hoe beter,” zegt Jules. “We hebben in een korte tijd veel mensen leren kennen, en dat is exponentieel gegroeid.”

“90% van het werk als zelfstandige bestaat uit het opbouwen van een netwerk en connecties.”

Dat (net)werken begon bij Jules al tijdens zijn studies. “Na een aantal studies geprobeerd te hebben, ben ik bij Media en Entertainment Business terecht gekomen. Leonie is producer in de reclame-sector en ik ging al snel mee op de set met haar. Zo leerde ik snel veel mensen kennen, bouwde ik mijn eigen netwerk op en werd ik assistent camera-man,” vertelt Jules.

De uitdagingen van de horeca

Ondernemen in de horeca brengt unieke uitdagingen met zich mee. Het weer speelt een grote rol in hun succes, vooral omdat ze zich richten op het terras. “Als het morgen regent, zit je hier bijna alleen,” vertelt Jules. Ook het ombouwen van het pand van lunchbar naar wijnbar binnen een korte tijd zorgt soms voor chaos, maar de voordelen wegen zwaarder dan de nadelen.

“Het is wisselvallig, maar dat maakt het juist spannend. Je leert enorm veel in een korte tijd, en elk probleem raakt meteen opgelost. We hadden bijvoorbeeld in het begin geen wisselgeld, en ons kassasysteem was onhandig, maar nu loopt alles prima,” lacht Jules.

“Het is wisselvallig, maar dat maakt het juist spannend. Je leert enorm veel in een korte tijd.”

Een toekomst vol groei

Hoewel de pop-up tijdelijk is en ze binnenkort moeten verhuizen, zijn Leonie en Jules vastberaden om hun zaak verder te laten groeien. “Binnen vijf jaar willen we nog steeds de job doen die we nu ook graag doen, met een bloeiende zaak on the side,” zegt Jules. Voor hen is ondernemen niet alleen werk, maar ook een manier van leven. “Het is geen work-life balance, maar working life,” legt hij uit. “Nu is alles nog nieuw en spannend, maar zodra de zaak goed loopt, kunnen we meer balans vinden.”

“Het is geen work-life balance, maar working life.”

Leonie en Jules zijn het levende bewijs dat ondernemen een avontuurlijk leerproces is. Voor jonge ondernemers en student-ondernemers is hun belangrijkste advies: “Begin zo snel mogelijk en leer zoveel mogelijk mensen kennen. Het gaat exponentieel – hoe meer mensen je kent, hoe meer kansen je creëert.”